Zwrot podatku za pracę w Holandii

DigiD – czym jest i jak go uzyskać

Przebywając w Holandii zapewne często spotykacie się Państwo ze skrótem DigiD i zastanawiacie się czym on jest.

Otóż DigiD to nic innego jak holenderska wersja elektronicznego podpisu zaufanego. Umożliwia on wygodne załatwienie wielu spraw w urzędach holenderskich on-line, bez potrzeby wychodzenia z domu. Można w ten sposób komunikować się z urzędami w sprawach związanych z zasiłkiem dla bezrobotnych (UWV), świadczeniami (np. Zorgtoeslag, emerytura – AOW, zasiłki rodzinne itp), podatkami (np. podatek dochodowy, podatek od środków transportu). Co więcej, od 01.07.2023 r. DigiD będzie niezbędny do złożenia elektronicznego zeznania z podatku dochodowego od osób fizycznych lub do upoważnienia kogoś do zrobienia tego za nas. Dlatego też gorąco zachęcamy każdą osobę przebywającą lub pracującą w Holandii do uzyskania go. Jego „wyrobienie” jest darmowe a procedura, choć może wydawać się skomplikowana, w istocie sprowadza się do kilku etapów, które realizowane krok po kroku nie powinny sprawić problemu. A więc do dzieła!

KROK 1. Zgłaszamy chęć uzyskania DigiD

Chęć posiadania DigiD możemy zgłosić on-line a tutaj możecie Państwo pobrać szczegółową instrukcję jak tego dokonać. W trakcie wypełniania elektronicznego formularza zostaniecie Państwo poproszeni o ustalenie nazwy użytkownika (loginu) oraz hasła, które w przyszłości będą potrzebne do autoryzowania dokonywanych czynności i składanych oświadczeń. Po poprawnym wypełnieniu i wysłaniu formularza na podany przez Państwa numer telefonu i adres e-mail zostanie wysłany specjalny kod (Service Desk Code), który będzie potrzebny na kolejnym etapie.

KROK 2. Potwierdzenie swojej tożsamości i uzyskanie kodu aktywacyjnego do DigiD

Ponieważ posługując się DigiD można dokonać wielu czynności prawnych o istotnym znaczeniu, to do jego uzyskania niezbędne jest osobiste udowodnienie tożsamości osoby o niego występującej. Można to załatwić na dwa sposoby:

  • w jednym z 17 punktów na terenie Holandii. Listę tych punktów znajdziecie Państwo pod tym linkiem.
  • osoby przebywające poza Holandią mogą tą sprawę załatwić w formie wideorozmowy z urzędnikiem. Termin wideorozmowy należy ustalić on-line a tutaj możecie Państwo uzyskać szczegółową instrukcję w jaki sposób to zrobić. Rozmowa może się odbyć w języku holenderskim lub angielskim (wystarczy podstawowa znajomość języka). Może nam też towarzyszyć i tłumaczyć ktoś lepiej znający język. Wolne terminy na wideorozmowy w kolejnym tygodniu pojawiają w każdy piątek o godz. 9:00 (na widerozmowy w godzinach pomiędzy 8:00 a 16:00) oraz o 14:00 (na wideorozmowy w godzinach pomiędzy 14:30 a 22:30). Rekomendujemy wykonanie procedury umówienia spotkania właśnie w piątek o godz. 9:00 lub 14:00, gdyż w pozostałe dni konieczne jest „polowanie” na terminy, które w międzyczasie uległy zwolnieniu.

KROK 3. Wideorozmowa

Aby załatwić sprawę, niezależnie od tego czy osobiście czy poprzez wideorozmowę, musimy mieć przy sobie: numer BSN, kod otrzymany przy wystąpieniu o DigiD w Kroku 1 (Service Desk Code) oraz dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport), który podaliśmy w Kroku 1. Logowanie najlepiej rozpocząć kilka minut przed wyznaczonym terminem spotkania. Dane do logowania do wideorozmowy macie Państwo w mailu, który otrzymaliście po ustaleniu terminu (patrz KROK 2):

Klikamy link, który przeniesie nas na stronę logowania.

A następnie (już na stronie logowania) wpisujemy identyfikator spotkania („Meeting ID” – w powyższym przykładzie „247107”), kod dostępu („Passcode” – w powyższym przykładzie „748579”) oraz imię i nazwisko. Potwierdzamy klikając „Join meeting” („Dołącz do spotkania”).

Po zalogowaniu zapewne będziemy musieli chwilę poczekać na pojawienie się urzędnika.

Na wstępie wideorozmowy zostaniemy spytani o kraj, z którego dzwonimy oraz powód, dla którego występujemy o DigiD (np. złożenie zeznania podatkowego – „file an income tax return”). Następnie zostaniemy poproszeni o podanie numeru BSN i otrzymanego wcześniej kodu (Service Desk Code – ten, który otrzymaliśmy w KROKu 1 powyżej) oraz zbliżenie do kamery dokumentu tożsamości. Po poprawnej weryfikacji SMSem zostanie nam wysłany kod umożliwiający autoryzację naszego DigiD (Activation Code). Należy go zapisać lub utrwalić w inny sposób. Zostanie nam również zaproponowana pomoc w przeprowadzeniu aktywacji.

KROK 4. Aktywacja DigiD

W razie dodatkowych pytań lub wątpliwości zapraszamy do kontaktu z naszym biurem. Całą procedurę można też przeprowadzić w naszym biurze (konieczna będzie 1 lub 2 wizyty).